Hesselman – De 18 reportages op een rij

Aan de meeste tekstdocumentaires zijn reportages toegevoegd, die in woord en/of beeld aandacht besteden aan interessante aspecten van het bedrijf of bijzondere gebeurtenissen.
De 18 reportages op een rij:

  1. ‘Zij vond haar salon tot puin geslagen.’ In 1952 reed firmant Frans Hesselman met een Kromhout T5 een huis in Brummen binnen.
    Een foto/tekstreportage.
  2. ‘Hesselman koopt de arremoei van anderen.’ Dat werd vaak gezegd over het links en rechts kopen van gebruikte Kromhouts door de gebroeders Hesselman. Bij Hesselman keken ze daar heel anders tegen aan.
    Een foto/tekstreportage.
  3. Hesselman heeft er honderdduizenden weggebracht. Het laden en lossen van asbestcementbuizen was een vak apart.
    Een foto/tekstreportage.
  4. ‘Er ging weleens een jutezak over een verkeersbord.’ Interview met een voormalige chauffeur.
  5. Een defilé in Rijssen. Het 25-jarig bestaan vierden de gebroeders Hesselman met een indrukwekkend defilé van Kromhouts in het centrum van Rijssen.
    Een fotoreportage.
  6. En toen brak er een as … In 1965 reed chauffeur Gerrit Nijland bij Apeldoorn met een Kromhout tegen een boom. Hij mankeerde niets, maar de wagen was total loss.
    Een fotoreportage.
  7. Hooien met een Kromhout. Voormalige chauffeurs zeggen het nog steeds: ‘Bij Hesselman kon alles.’
    Een fotoreportage.
  8. ‘Wilde ik het tochtraampje opendoen, lag meteen het hele raampje eruit!’ Toen het Kromhout-tijdperk ten einde liep, verschenen er Fiats in het bedrijf. Een groot succes waren ze niet.
    Een foto/tekstreportage.
  9. De tweede Kromhout. Aan het eind van de jaren zestig namen de gebroeders Hesselman vier Büssings in gebruik. Tegelijkertijd zetten ze een steunpunt voor Büssing in Twente op.
    Een foto/tekstreportage.
  10. ‘… en dan was er nog de bijbelwagen.’ Interview met een voormalige monteur.
  11. De straat was smal en de wagens waren lang. Vijftien jaar lang zaten de gebroeders Hesselman met hun bedrijf volledig klem in de Schoolstraat.
    Een fotoreportage.
  12. Van voetbalveld tot Kromhout-kerkhof. Het afgedankte materieel werd op een voormalig voetbalveld aan de rand van Rijssen neergezet. Twee keer werd het veld geruimd en voerde een oud-ijzerhandelaar dagenlang losse motoren, bakwagens en trekkers af.
    Een fotoreportage.
  13. ‘Onder de bomen’. Het afdanken en op een voormalig voetbalveld neerzetten van wagens (zie onder 12) werd door de gebroeders Hesselman ‘onder de bomen zetten’ genoemd. Weer en wind hadden vrij spel met dit aan de kant gezette wagenpark.
    Een fotoreportage met veel sfeer.
  14. ‘We maakten er prachtige wagens van.’ Firmant Jan Hesselman en een van zijn zoons begonnen in het begin van de jaren tachtig een privé-handel in tweedehands DAF’s.
    Een foto/tekstreportage.
  15. Alles moet weg. Eind 1982 beëindigden de gebroeders Hesselman hun bedrijf. Twee kinderen van Frans Hesselman gingen met twee wagens en vier opleggers verder. De rest van het bedrijfsmaterieel werd in een spoedveiling op 6 december 1982 verkocht.
    Een fotoreportage.
  16. ‘Zo’n baas als ik heb, heeft niemand.’ Interview met een chauffeur van Hesselman Enter Internationale Transporten.
  17. Kamelen drijven met een DAF FT95XF. Vroeger kon alles bij de gebroeders Hesselman (zie onder 7). En dat is bij het huidige bedrijf nog steeds zo.
    Een fotoreportage.
  18. Bijna was de RV-49-68 in vlammen opgegaan. Hoe is het de vier broers Hesselman na 1982 vergaan en waar zijn al die prachtige Kromhouts gebleven? Een stand van zaken.
    Een foto/tekstreportage.