Hesselman – De transporteurs

In 1937 begon Frans Hesselman onder een afdak achter zijn ouderlijk huis in de Schoolstraat in Rijssen een transportonderneming. Een jaar later kwam broer Jan in het bedrijf. Daarmee was de officiële oprichting van Transportbedrijf Gebr. Hesselman een feit. In de oorlogsjaren stapten ook de broers Anton en Henk in de onderneming en werd het bedrijf een firma. Aanvankelijk vervoerde Hesselman alles wat er te vervoeren viel. In 1939 gingen Frans en Jan Hesselman buizen rijden voor het asbestcementbedrijf Eternit in Goor. Na de oorlog werd het vervoer van buizen de hoofdactiviteit van het bedrijf. De vraag naar asbestcementbuizen was enorm. Het bedrijf van de vier broers groeide in tien jaar tijd uit tot een van de grootste transportondernemingen in Twente. Overal in Nederland leverde Hesselman buizen af voor de aanleg van gas-, riool- en waterleidingen. Hun grootste bekendheid in Nederland verwierven de broers met hun wagenpark: enkele tientallen knalgele Kromhouts. In de jaren zestig hadden de broers 20 chauffeurs in dienst en reden ze met 23 trekkers en opleggers. Als nevenactiviteit onderhield het bedrijf jarenlang een bodedienst tussen Almelo, Wierden en Rijssen.

Door het afnemen van het buizenwerk liep de omvang van het bedrijf vanaf 1970 langzaam terug. De Kromhouts werden in de jaren zeventig vervangen door Fiats, Büssings en DAF’s. In 1982 staakten de vier broers hun transportactiviteiten en verkochten in een spoedveiling de wagens en de bedrijfsgebouwen. Twee wagens en vier opleggers bleven buiten de veiling; hiermee zetten twee kinderen van Frans Hesselman het bedrijf voort. Later ging een van hen alleen verder. Het bedrijf werd een internationaal transportbedrijf en richtte zich vooral op het grootvolumevervoer.Het bedrijf is thans gevestigd in Enter. De naam is nog dezelfde als in 1937: Hesselman.