Page 11 - Rein de Jong - Een transportbiografie
P. 11
Na het schrijven en publiceren van de transportbiografieën ‘HESSELMAN’ en ‘VAN MAANEN’ had ik me voorgenomen een periode van rust in te lassen. Hoe geweldig het ook is om zulke boeken te maken, het werk dat eraan vastzit om het goed en waarheidsgetrouw te doen, is zeer tijdrovend. Die rust was ik bezig te consumeren toen ik op 11 september 2010 tijdens de oldtimer-jubileum- show van het transportmagazine Transmobiel in Stroe Bart Jonker tegen het lijf liep, Epenaar, geboren en getogen in een transportmilieu en een groot liefhebber van alles wat op wielen lading van A naar B brengt. Ik kende hem niet, hij mij alleen van mijn boeken. Nadat hij zich ervan had vergewist dat hij de juiste persoon voor zich had, kwam hij meteen ter zake: ‘Zoek je nog een onderwerp voor een nieuw boek? Dan moet je ’s aan Rein de Jong denken! Daar is nog niks van!’
Rein de Jong. In mijn jeugdjaren had die naam een magische klank voor mijn drie broers en mij.
We woonden op een boerderij aan de oude verkeersweg tussen Apeldoorn en Amersfoort. De blauwe wagens van Rein de Jong, met de bedrijfsnaam in prachtige witte letters op de portieren geschre- ven, kwamen regelmatig voorbij. Eén keer stopte er eentje op de parkeerplaats vlak bij onze boer- derij, een Scania-Vabis met een open oplegger waarvan de lading met een bruin zeil was afgedekt. We vlogen erop af, want als je de buitenkans om ‘een Rein de Jong’ van dichtbij te zien onbenut liet, had je dagenlang spijt.
Ik was niet op zoek naar een onderwerp voor een nieuw boek toen Bart Jonker me aansprak, ik had mezelf immers een rustperiode gegund. Maar ik ging dat boek wèl maken: ook déze buiten- kans moest worden benut om later geen spijt te krijgen. Ik zocht contact met de familie De Jong in Heerde. De families De Jong, om precies te zijn, want al snel bleek dat er behalve een Rein de Jong ook een transporterende Dirk de Jong was geweest, en zelfs ook nog een Gerrit de Jong. Drie broers die in het transport zaten, aanvankelijk met schepen, later met auto’s, eerst samen, later ieder voor zich. Uit alle hoeken van de families De Jong kreeg ik volledige medewerking, met als gevolg een stroom informatie, foto’s en documenten. Een stroom die nog aanzienlijk groeide toen ik ook met voormalige chauffeurs, monteurs en directeuren ging praten en het bovendien steeds duidelijker werd dat ook de activiteiten van Dirk en Gerrit in het boek aan de orde moes- ten komen om het verhaal van Rein compleet te maken. De ‘tijdroof’ is daardoor wel heel groot geworden (bijna vijf jaar) en het boek dik (352 pagina’s, met meer dan 500 foto’s).
De samenstelling, met tekstdocumentaires, reportages en (anekdotische) teksten in de marge, is hetzelfde gebleven als van de voorgaande transportbiografieën.
De vraag wat ik na het publiceren van ‘REIN DE JONG. Van beurtvaart tot wegtransport’ ga doen, is snel beantwoord: een rustpauze inlassen. De garantie dat die niet opnieuw door een buitenkans zal worden verstoord, geef ik mezelf maar liever niet.
Willem Vermeulen
9 PAGINA
1 Een ‘echte’ Rein de Jong-combinatie: een Scania 113M met een 3-assige Van Hool-chemicaliëntrailer.
2 Rond 1949 staan drie Kromhouts van Dirk en Rein de Jong met aangekoppelde tanktrailers vóór de be- drijfslocatie aan de Veerstraat/Postweg in Heerde.
3 Deze Büssing-NAG met een gesloten pendelas-trailer reed tussen 1935 en 1940 mee in de motorboot- en autodienst ‘Risico Expresse’ van de broers Dirk, Rein en Gerrit de Jong (zie ook foto 63).
4 t/m 6 Een Seddon van de gebroeders De Jong kwam in het begin van de jaren vijftig met zijn voor Comego rijdende melktrailer op het oude marktplein in Apeldoorn in botsing met een personenwagen.
7 De Kromhout die op foto 2 geheel rechts staat, trekt op deze omstreeks 1947 gemaakte foto een gesloten pendelas-trailer met reclame van de Heerder zeepfa- briek ‘De Klok’.
8 Een soortgelijke combinatie als op foto 1. Deze Van Hool-trailer reed ‘in de levensmiddelen’.
9 Een Scania 112M trekt een van de vele Van Hool- huifopleggers die Rein de Jong B.V. in gebruik had.
10 Halverwege de jaren zestig staat chauffeur Wim Hoogers uit Heerde met zijn Scania-Vabis L75-trekker en Paul-tankoplegger bij een chauffeurscafé.
11 t/m 14 Op deze locatie bij de Griftbrug in Heerde kwamen de broers Dirk, Rein en Gerrit de Jong (van links naar rechts) in 1933 met hun gezamenlijke beurtvaartbedrijf ‘aan land’. De grote foto toont links het transportbedrijf van Rein de Jong in de tweede helft van de jaren zestig. Rein werkte toen niet meer met zijn broers samen, maar was zelfstandig ondernemer.